lördag 29 januari 2011

I/O balans

Den ingrediens i min träning som jag faktiskt tycker är "svårast" är kosten. Jag tycker nämligen att jag blir "fetare" ju mer jag tränar? Inbillning? Vet ej. Vikten har ökat något, men det kan bero på att jag börjat besöka gymet lite mer frekvent. Men ändå. Jag tycker att den ring som omger midjan blir större. Eller i alla fall inte minskar i omfång, Balans i Input/Output efterlyses!


De basala reglerna och fallgroparna tror jag mig känna till. Raffinerat socker = BAD. Chips = BAD. Öl = BAD. Linser, bönor, grönsaker, frukt = GOOD.


Men hur mycket ska man äta? Vad är bäst att äta? Och när? Just nu försöker jag köra efter principen mer kolhydrater på morgonen än på kvällen. Och sallad till varje måltid. Men det känns inte riktigt som att det "räcker". Ska man väga maten? Räkna ut kaloriinnehåll? Följa en viss fördelning på proteiner/fett/kolhydrater? Hur mycket ska man vältra i sig efter en uttömmande långpass? Riskerar man ibland att trycka i sig för mycket? Blir man kanske lurad av kroppen att smälla i sig för mycket och fel saker? Är det kanske framförallt törstig man är? Är kolhydrater farliga? Har vi i västvärlden blivit lurade under årtionden vad gäller grynets och pastans förträfflighet? Är det farligt att steka i riktigt smör. Och ha riktigt smör på grovmackorna. Eller är det rent av bra?


Hjälp?!

6 kommentarer:

bureborn sa...

Jag tror det är superenkelt. Ät inte fler kalorier än du gör av med. :-)
Säkert är vissa kalorier nyttigare än andra, kanske är en viss fördelning mellan kolhydrater och fett bättre än ngn annan. Men varför krångla till det?
Men du, välj heller grönsaker än chips för att få i dig dagsbehovet av kalorier. Det är så ynka få chips att bli mätt på...

Dunceor sa...

Jag skulle inte säga att maten är ett problem för mig men äter nyttigt är nog synd och kalla det.
Jag har kört lite mer styrketräning på senaste efter köpt en billig skivstång och hantlar på Rusta. Så pga det så tänkte jag se om man kunde lägga på sig lite muskler så jag har börjat dricka en smoothie med typ 1500kcal i sig varje kväll. Än så länge (efter drygt två veckor) så har det hänt nada med vikten....

jumper sa...

Eftersom allt jag stoppar i mig tycks förbrännas eller försvinna på annat sätt, har övervikt aldrig varit någon fråga för mig och därför har jag heller inget svar. Däremot borde jag tänka mer på vad jag äter för nyttighetens och näringens skull.

I likhet med Dunceor försökte jag skaffa muskler i ungdomen men blev mest starkare utan öka så många kilo i vikt, vilket väl var bra för idrottsresultaten. Jag har för mig att jag läst, att de som har svårt att lagra fett också har svårare att bygga muskler, men jag vet inte.

Dunceor sa...

jumper: Så är det ju för du behöver ligga på ett kaloriöverskott för bygga muskler och har man svårt och lägga på sig fett så är det antagligen svårt och bygga muskler också.

Benet sa...

bureborn: Jo, jag kan väl hålla med om att det borde vara enkelt. Men, då måste man ju veta hur mycket kalorier man gör av med (till exempel vid ett löppass/cykelpass/styrketräningspass) samt hur mycket kalorier som finns i det som man stoppar i sig. Det jag har känt är att jag har haft svårt att hitta en bra balans. Måste ju ha tillräckligt med energi för att orka träna och för att kroppen ska kunna ta till sig träningen och kunna återhämta sig/bygga upp sig på ett bra sätt. Samtidigt som jag ju inte vill överdosera.
Hm, kanske ändå funderar lite för mycket. Kanske jag hittar en bra balans i sinom tid. Och om jag bara håller mig till de "nyttiga" kalorierna under tiden så ska det säkert bli bra i slutändan... :-)

Dunceor: Ja, du har sagt det förr. Att du har svårt att gå upp i vikt alltså. Pizzor och annat som slinker ner efter långpassen utan att fettreserverna fylls på ett dugg. Sådan har jag också varit under större delen av mitt liv. Det är väl sedan jag korsade 40-strecket som jag tycker att kroppen verkar vilja hålla hårt i det fett den en gång lyckats tillskansa sig.

jumper: Du har säkert rätt i att det finns en korrelation mellan "svårt att lägga ut" och "svårt att bygga muskler". Det är någonting som jag dock upplevt i mitt liv. Dessutom garanterat genetiskt betingat.

Dunceor sa...

Jo om jag kollar på farsan så var han smal och spinkig fram till han fyllde typ 55, sen har han byggt upp en ordentlig mage ;) Dock så är han ju hantverkare och hade en löparkarriär runt 40. Så det är väl vad jag har att se fram emot =)