onsdag 12 november 2008

Lågt varv

Ikväll lyckades jag få med mig frun ut på en löprunda igen. Kul! Vi inledde i skönt snacktempo och fick på så sätt en riktigt mysig pratstund längs stadens regnvåta gator.


Sjuminutersfarten visade sig dessutom vara "lätt som en plätt" för mig idag. Kroppen gick verkligen på lågvarv. Snittade 126 i puls den första halvmilen.


Efter trettiofem minuter var vi tillbaka vid huset och jag tog farväl av mitt löpsällskap och gav mig ut på ytterligare en sväng. Jag bytte vår trevliga konversation mot lite musik och passade även på att höja tempot (och följdaktligen pulsen) en aning. Landade väl på runt 6:40/139.


Sex kilometer senare var jag återigen hemma. Satte mig nöjd och glad vid köksbordet och avnjöt en något sen, men icke desto mindre välsmakande, onsdagsmiddag.


Sträcka: 11
Tid: 76
Tempo: 6:54
Puls: 133

7 kommentarer:

Helena sa...

Vad kul att ni springer tillsammans frun och du! Skulle nog inte få med mig min äkta hälft, han gillar nämligen inte alls att springa ;) Jag får nog ränna efter när han cyklar i så fall och se det som ett tempopass :D Intressant det där med "maffe"löpningen förresten, hur länge kör du det?

bureborn sa...

Jag vill också ha ngn att springa med... *självömkan*

Du springer alltså innan du äter på kvällarna? Hur klarar du dig från soppatorsk?

jumper sa...

"Javisst", skulle en normal läsare tänka, "det väl så det ska vara när man tränar" och det finns stunder när även jag tänker så och vill nöja mig med trevliga softpass. De flesta av denna bloggs läsare är dock inte normala. Vi förväntar oss att det snart ska springas tempopass och intervaller och backlöpning även på denna blogg. Och maratonlopp!!

Se där en skillnad i inställning, som finns även i jumpers hushåll. Så mycket roligare när de båda världarna ibland kan mötas.

Samir sa...

Riktigt kul när man märker att det inte bara bloggas om benhinnor och förebyggande tejpningar. Gott att du tycks hänga ihop.

Några veckors lufsande så är du förhoppningsvis tillbaks i gammalt gott slag rätt snart.

//S

Karin sa...

Vad härligt att ni kan ha sköna "pratrundor" ihop, lite kvalitetstid tillsammans och ändå träna samtidigt. Om jag någon gång hittar en man så hoppas jag att kunna få samma möjlighet som du och frun :-)
Dina maffepass verkar verkligen ge resultat, hur funkar det tycker du? Jag tycker mig kunna utläsa att tempot ändå ökat samtidigt som pulsen håller sig stabil. 139 spm är riktigt lågt och fint ju :-)

Dunceor sa...

Helt klart sköna rundor. Imponerande att du klarar köra din maffe, jag har enormt svårt för hålla nere pulsen.
Riktigt kul att frun hänger med!

Benet sa...

Helena: Ja, visst är det kul! Maria (frun) knorrar en del när jag kommer med förslaget att IKVÄLL ÄR DET GEMENSAM LÖPNING, men vet samtidigt att hon kommer att må som en prinsessa när hon väl kommer ut, och kanske allra mest när hon kommer hem igen. Det gäller att få till någon slags kontinuitet för henne också, så att motståndet att komma ut nästa gång skall bli mindre och mindre.

Maffetone-löpningen har jag hållit på med ett antal veckor nu och planen är att fortsätta fram till nyår. Då får det vara. Då skall jag hoppa på Mäster Sz's marathonprogram. Har inte riktigt bestämt mig för vilket. Hade det funnits ett 3.45-program hade jag valt det. Nu blir det nog ett modifierat 3.30-program. Skall bli riktigt kul!

Bureborn: Fanns det inte några bybor du kunde kuta med? Tyckte du skrev det i en tidigare kommentar... :-)

Jag läste på den där FAQn (punkt 23) att man skall inte vältra i sig några kolhydrater tre timmar innan man ger sig ut på ett Maffepass. Förmodligen för att "tvinga" kroppen att i så stor utsträckning som möjligt välja fett som energikälla. Därav min strategi att springa innan kvällsmat. Funkar ganska bra, tycker jag.

Jumper: Bara lugn, intervallpassen kommer. Så ock backpassen. Och tempolöpningarna. Och fartlekarna.

Just nu är jag dock lycklig att jag kan skriva om "löpning" överhuvudtaget. I vintras blev det mest inlägg om simning, cykling, tejpning och sjukgymnaster. DET var riktigt frustrerande...

Samir: Tack skall du ha. Har följt dina framsteg med Maffe. Det är ju sjukt vad du springer. 4:50 i MAF-tempo är ju helt sanslöst. Dock är din MAF-puls (>80% HRmax) procentuellt bra mycket högre än min (70% av maxpuls). Men det har ju funkat fint för dig, så du ligger säkert helt rätt i puls. :-) Kör hårt.

Karin: Ja, det är som balsam för själen när man får lubba en runda med frun. Det är ett ypperligt tillfälle att få prata utan att hela tiden avbrytas av de goa barnen... Vad gäller Maffe så tycker jag att jag gör för dåliga framsteg. Jag är ganska besviken vad gäller "förbättringarna" om jag skall vara helt ärlig. Visst finns det tendenser til förbättringar. Det är ju helt klart, men de är för små enligt min mening. Men, om man ser det från ett annat håll. Från det skadeförebyggande hållet, så tror jag dock att jag är inne på helt rätt spår.

Dunceor: Tack. Jo, helt klart kul att frun hänger på. Jag tycker hon är riktigt tuff. Hade jag sagt till henne för ett år sedan att hon skulle kunna jogga en halvmil tillsammans med mig, så hade hon definitivt inte trott mig!