söndag 2 november 2008

Rekyl

Rent resultatmässigt blev det en rejäl jävla rekyl idag. Det var ju annars helt optimala förutsättningar för ett underbart långpass. Vindstilla, klarblå himmel, tre grader varmt. Trots detta ville inte kroppen, eller i varje fall det aeroba systemet, alls vara med. Inledde riktigt lugnt för att vänja kroppen vid lite lagom fysisk ansträngning, men redan efter ett par hundra meter så var pulsen uppe på MAF, 141. Tempot låg då på 6:45, typ. Herre min je. Det här kommer att bli en lång dag, tänkte jag.


Mitt geografiska mål hette idag Åhus. Jag blev avsläppt från bilen för att påbörja löpresan ungefär 15 kilometer från destinationen. Lite jox med kläder, vätskebälte och musikanläggning och sedan iväg. Ritkigt långsamt från allra första början alltså.


Efter att ha nått stugan i Åhus, så väntade parlöpning tillsammans med frun i det sköna fem kilometer långa tallskogsspåret som drar förbi alldeles runt tomtkröken. Sagt och gjort. Frun stod redo när jag kom lunkandes. Det blev en riktigt mysig (om än sjukt långsam) halvmil ihop.


Summa summarum knappt tjugo ultralångsamma kilometer i underbart väder. Hur kan det vara så stor skillnad på dagsformen? Jag fattar det inte.


Sträcka: 19.6
Tid: 142
Tempo: 7:16
Puls: 140

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Kul att du blivit bra i dina benhinnor!
Jag tror jag har samma problem som du har haft. Hur skulle du säga att du blev bra?
/Fredrik

Benet sa...

Hej Fredrik,

Jag kan säga att jag blev bra genom att vila. Det var det enda som egentligen hjälpte. Jag käkade Diklofenak i omgångar och "fuskade" mycket genom att springa trots att det gjorde lite ont. Sprang till exempel benhinnetejpad på Gbgvarvet. Kanske inte det smartaste jag gjort men jag ville så gärna ställa upp.

Inte förrän jag verkligen vilade från löpningen helt och hållet så blev jag av med inflammationen.

Jag gjorde också en hel del övningar (bl a tåhävningar) för att undvika att problemen skulle komma tillbaka då jag sakteliga satte igång igen. En hel del bra tips hittade jag i ett vår eller sommarnummer (2008) av RW.

Det bästa är dock att gå och prata med en sjukgymnast med erfarenhet av löprelaterade benhinnebesvär. De vet oftast precis vad som gäller.

Dunceor sa...

Hur länge är planen att köra Maffe? Jag har fyra veckor med lugn-löpning (jag säger inte Maffe för jag tror inte jag kommer ha viljan att gå i uppförsbackar så kallar det inte Maffe), det tycker jag räcker för bygga en lugn bra grund.

Benet sa...

Dunceor: Planen är att köra året ut, för att sedan hoppa på Szalkais marathonprogram. Får se om jag fullföljer...

En månads lugn-löpning lägger säkert en bra bas för dig innan den riktiga mara-satsningen kommer igång. Bestäm en puls, och kör sedan på den. Brainless and nice :-)

Dunceor sa...

Ett problem dock som jag hade förra vintern som jag hoppas inte upprepas är att min pulsmätare flippade helt i kylan. Jag hade stora problem med att den rapporterade helt konstiga värden på min puls så körde i princip utan pulsband hela förra vintern.
Nu har jag ju ny klocka så hoppas den inte visar samma beteende men den betedde sig lite konstigt i lördags så är lite orolig.

Jag tror nog mest jag skiter i pulsen och istället springer på känsla att det ska vara lugnt och skönt nu i fyra veckor.

Marathon.se programmen börjar typ i början på dec, men du kör vidare med Maffe ändå och hoppar på sen?

Benet sa...

Japp, det är tänkt så. De första veckorna av programmet är ju ändå mestadels distanslöpning, företrädelsevis lätt sådan. Dessa tänkte jag alltså byta ut mot lättlätt, dvs Maffe.

"Intressant" med din strulande pulsmätare. Var det helt utflippade värden, eller var det något högre/lägre än i normal temperatur? Jag känner ju mig helt beroende av en pålitlig pulsmätare under Maffeprojektet. Om min Polarpulsmätare helt plötsligt börjar lura mig känns det ju riktigt nesligt. Igår kändes det som att pulsmätaren spelade mig ett spratt. Men det var med garanterat inte pulsbandet som strulade igår, utan dålig dagsform....

Har dessutom insett att jag borde springa ÄNNU långsammare för att ALDRIG överstiga min MAF-puls (Maximum Aerobic Function). Min puls svingar upp till 146-147 emellanåt och då tvingar jag ner den till 138-139 igen genom att sakta ner ännu mer. Men jag borde se till att pulsen ALDRIG hamnar på 147.

Den här sidan besvarar många frågor angående lågpulsträning.

Dunceor sa...

Ja förra vinter så kunde jag få jätteskumma värden, typ 200 när jag satte på den och började gå (alltså innan jag hade börjat springa) och sedan kunde den hoppa 20-30 steg ner direkt och sen hoppa upp igen.
Sen kunde den ligga stilla en stund och sedan hoppa igen.
Jag testa byta batteri men den betedde sig likadant. Jag tyckte pulsmätaren var hög nu sist när jag sprang i lördags men kan bara ha varit pulsen som var onormalt hög. Känslan sa något helt annat vilket var konstigt.

bureborn sa...

Mysteriet fortsätter....
Upp som en sol ena dagen, och så ner som en pannkaka (någa nästan).
Märkligt, men intressant.

Hm? Min pulsmätare har också börjat "bete sig". Under gårdagens halvhårda distanspass låg pulsen på medel 166. Med en maxpuls på 204... Medelpulsen verkar helt ok, men maxpulsen - nehej!

Benet sa...

Bureborn: Ett mysterium är det. Sanna mina ord.