onsdag 22 augusti 2007

9.4 km i varierande tempo på fältet

Idag sprang jag en varierande runda, åtminstone vad gäller fart. Den första kilometern hade jag sällskap av min fru (!!) som vid ett svagt ögonblick i tisdags lovat att följa med ut i spåret och nu höll det löftet. Efter att Maria vikt av och gett sig av hemåt igen ökade jag farten till mitt normala tempo (4.50 min/km). Efter ytterligare en kilometers löpning började jag fundera på att köra en "fartlek". Sagt och gjort, jag följde ett fartleksprogram som jag läst om på Marathon.se som säger 2 min fort - 1 min lugnt - 4 min fort - 2 min lugnt - 3 min fort - 2 min lugnt - 2 min fort - 1 min lugnt.


De snabba partierna var verkligen snabba. Jag höll ca 4 minuterstempo och det kändes verkligen i kroppen. Pulsen var uppe i 182 under dessa ruscher. Under de lugna partierna höll jag 5.30-tempo och pulsen sjönk till ca 155 innan det var dags för nästa snabba parti.


Enligt tipset jag läst skulle man köra två sådana här serier, men igår orkade jag bara med en. Jag tror att jag tog i lite för mycket, vilket är det vanligaste felet man gör som löparnybörjare.


När jag kom hem efter 9.5 km på fältet kände jag mig lite öm och svullen i höger knä. Jag hoppas innerligt att jag inte fördärvat någonting utan bara överansträngt mig lite. Det blir nu vila fram tills lördag.


Dagens Facit:
Sträcka: 9.44 km
Total tid: 48 min 32 sek
Snitthastighet: 5 min 08 sek / km
Snittpuls: 163

Inga kommentarer: