tisdag 17 juni 2008

Utlåtande

Idag låg det ett intressant brev och väntade på mig i brevlådan. Ett röntgenutlåtande, minsann... Det var rysligt raskt marscherat. Det var ju mindre än en vecka sedan jag var och röntgade vänsterskånken.




Utdrag ur brevtexten: "...visade bild som vid benhinneinflammation. Om kvarstående besvär är du välkommen hit..."


Jaha. Det var det. Således ingen stressfraktur. Skönt! Benhinneinflammation, alltså. Precis som sjukgymnast U var övertygad om för halvannan månad sedan. Hur ser man det på en röntgen, förresten? Jaja, vem är jag att ifrågasätta?


Så vad göra? Fortsätta med löpvila, diklofenak och alternativträning? Hur länge? Tills jag är helt bra igen? Och sen då? Hur undviker man att åka på det igen? Vattenlöpning med Wet vest vore nog riktigt bra i nuläget. Fler goda idéer? Anyone?

12 kommentarer:

Magda Gad sa...

Skönt att du fått svar och att det trots allt inte var något värre. Och ja, vad göra... jag tror ju alltid på att belasta för att stärka upp och klara större påfrestningar i framtiden. Spring med wet west, köra balansbräda, tåhävningar, gå på hälarna och varför inte knäböj som stärker upp alltihopa.
Och sen vila och massage/värme/kyla däremellan.
Jag håller magdatummarna.

Benet sa...

Tack för tipsen Magda. Jag skulle nog behöva ha dig närmare som min personliga rehabcoach!

Dunceor sa...

Styrketräning för musklen som sitter på framsidan av benen samtidigt som du stretchar den ordentligt är väldigt viktgt. Sen är vadstyrka rent allmänt viktigt.
Löpsteget kanske är något att titta på också?

Skönt med svar i alla fall och även om benhinneinflammation inte är det trevligaste i boken så var det bättre än en del annat. Massa alternativträning och sedan så sparkar du igång igen!

bureborn sa...

En sten föll från mitt hjärta, stressfraktur hade varit sju resor värre. De lär visst kunna "se" benhinneinfalmmation på röntgen. Ibland får man tydligen en förtjockning på nedre delen av skenbenet.

Nu är ju inte heller en benhinneinflammation att leka med. Din har ju dessutom hållit i sig fasligt länge. Det gör mig lite fundersam. Och då föreslår jag kontakt med en superkunnig läkare som är expert på idrottsskador. Hur man nu hittar en sådan?!

Benet sa...

Dunceor: Tack för tipsen. Har så smått börjat inse att styrketräningen är viktigare än man tror. Medeldist sa till mig på marathonfesten att löpträningen måste ske parallellt med rehabstyrketräning. Annars går det åt h-e. Garanterat.

Men hur "tittar" man på sitt löpsteg? Hur vet jag vad som är ett benhinneinflammationsframkallande löpsteg och den svårare frågan: Hur ändrar jag mitt löpsteg utan att dra på mig andra skador till följd av ett kanske konstlat steg. Saker som tål att funderas över...

Bureborn: Tack för omtanken. Hoppas stenen inte träffade foten eller nåt... När det gäller läkare så hyser jag förhoppningar om den nya ortopediska idrottsskadeklink jag "hittade" genom att stöta ihop med en gammal kompis på en damallsvensk fotbollsmatch i hemmastaden i helgen. Han, som är sjukgymnast, jobbar tillsammans med en annan sjukgymnast och en idrottsläkare på en egen klinik. Jag har bokat tid och skall dit på måndag. Det jag hoppas på är en bra rehabplan som jag kan följa för att bli av med besvären samt slippa få dem igen.

Dunceor sa...

Ne tyvärr är det så med löpsteget att det är inte bara att ändra. Det är svårt att få till ett bra skonsamt och löparekonomiskt löpsteg. Läsa Pose boken kan hjälpa en del =)

Jo jag håller med vår kära medeldist, rehabträning och alternativträning är ett måste för kunna springa skadefri är jag helt övertygad om.
Därför jag tycker du ska fortsätta cykla och även simma. Tåhävningar och Core-övningar tror jag är väldigt viktigt också. Mycket på en gång =)

Johan sa...

Skönt med ett besked så att du vet vad det är för problem. Hoppas att kliniken kan hjälpa dig med läkning och rehab. Benhinneinflammation är ju ingen ovanlig åkomma och nu behöver du ju inte oroa dig för att det skall gå med ditt ben som det gjorde med Raskens..."-Ingen rör mitt ben!"

Jag, Runners high sa...

Skönt att det inte var värre. Jag kör balansbräda en gång i veckan. Och tror verkligen att det är bra träning. Inte helt säkert att det räcker dock om jag säger så.

Motionären sa...

Ja, fler styrkepass behöver du för benen. Men annan alternativ träning kan väl också vara bra istället för bara löpning 3-4 dagar vecka ut och in. Jag får t ex upp pulsen mycket bättre på rullskidor än på löpning så jag tyckte jag hade nytta av denna träning även för löpningen, kan det vara nåt? Helt andra muskler som du sliter, men lika bra träning.

Fredrika sa...

Springa konstlat när man försöker byta löpsteg är nog ingen bra idé alls, precis som du säger. En vettig strategi är att gå via olika övningar som ger rätt sorts sensorisk feedback, så att dessa "rätta" rörelsemönster liksom smygs in i löpsteget. Här är som Dunceor nämnt t.ex. Poseboken ett vettigt hjälpmedel, den är full med just övningar. Det står inte "gör så här och så här när du springer", utan "gör den här och den här övningen, och spring sedan". Men tyvärr tar de flesta bara fasta vid beskrivningen av ett korrekt löpsteg, och försöker sedan få till det när de springer, utan att ha övat in den rätta känslan först tyvärr.

Sedan är jag aningen skeptisk vad gäller röntgen, det sägs att stressfrakturer endast syns på vanlig röntgen om de är gamla och redan börjat läka, för färskare frakturer krävs skelettscanning/scintigrafi. Det kanske du kan diskutera med sjukgymnasten du remitterats till för säkerhets skull. Det är märkligt det där, jag har själv vid tillfälle blivit röntgad för helt fel grejer enligt remiss, man tycker liksom att de borde ha koll på sånt men systemet är som sagt inte 100 % säkert.

Fredrika sa...

Förresten, enligt Romanov är benhinneproblem ett tecken på att man landar framför kroppens masscentrum istället för direkt under. Vill jag minnas.

Benet sa...

Barfotalöpning skulle kanske vara ett bra sätt att på ett för benhinnorna skonsamt sätt komma igång med löpningen igen.

Läste en intressant artikel på marathon.se där artikelförfattarens erfarenhet var att man förebygger benhinneproblem med barfotaträning. Och det ligger isåfall helt i linje med Romanovs teorier om att benhinneproblem orsakas av att man landar "för långt fram".