lördag 18 oktober 2008

Pendlande löpning

Jag är en pendlare. Har varit det i stort sett hela mitt vuxna liv. En naturlig del av min vardag, helt enkelt. Spenderar i nuvarande anställning trettiofem minuter, varav tjugo på ett tåg, varje vardag för att ta mig till eller från mitt jobb. En dryg halvtimme som jag vant mig vid och som jag faktiskt verkligen trivs med. En stund för reflektion, musiklyssning, bokläsning. En alldeles lagom stund alldeles för mig själv bland en väldig massa andra.


Inom kort kommer denna lagom stund bli allt annat än lagom. En hel timme kommer att adderas till "min" dryga halvtimme för en enkel resa till eller från jobbet. Således sammanlagt drygt tre timmar om dagen på resande fot. Allt beroende på effektivisering inom bolaget. Stängning av kontor. "Mitt" kontor. Och flytt till huvudkontoret.




En av mina första tankar när jag möttes av beskedet var: Hur kommer detta att påverka min marathonuppladdning och hela min fortsatta löpning? Tre timmars pendling om dagen! Det är väldigt mycket tid.


Hur lägger jag bäst upp strategin? Morgonrundor? Lunchrundor? Avstigning ett par stationer "för tidigt" för att därifrån springa hem? Hm...? Det här skall tänkas igenom ordentligt. Det här pusslet skall lösas. Måste lösas. Några tips?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Gunnar tågpendlar ju till Göteborg och nu även Linköping flera gånger i veckan, sitter i tyst avdelning och använder tiden till att arbeta. Har du några som helst möjligheter att förhandla fram åtminstone delar av restiden som arbetstid?

Springa sista delen av sträckan på väg hem är nog också en möjlighet, förutsatt att det antingen känns okej att sitta i löparkläder på tåget eller att springa med ryggsäck med ombytet.

Du hittar säkert en väg som kommer att fungera, men jag förstår att det är knepigt. Lycka till!!

Magda Gad sa...

men fy...... alltså jag som har 5 minuter till kontoret och ändå KÖR BIL kan ju knappt läsa sånt här utan att bli tårögd och börja skaka av rädsla. jag avskyr transportsträckor!!!

fredrikas förslag om att använda en del som arbetstid verkar allra klokast och borde vara en rättighet, speciellt för en pappa.

att springa hem - personligen skulle jag vara för trött och troligen välja att springa den sista biten på morgonen istället, men kan inte direkt leva mig in i hur det skulle funka med packning.

nej huuua, jag lider verkligen med dig.

Anonym sa...

Pendling känner jag till, jag har en dryg timme till jobbet kommunalt eller detsamma om jag tar bilen i rusningstid eftersom jag måste passera huvudstadens värsta chokepoints. För min del funkar det ändå bra eftersom jag
A, inte måste vara på kontoret varje dag och om jag måste, behöver inte vara där just när alla andra åker.
B Jobbar pga A ofta hemma med företagts goda minne(och då kan jag lunka när som helst ju)
B är uthyrd till företag på olika platser, just nu söder om stan. Dit tar det 30 min med bil.

så Kräv att få jobba hemma och räkna pendlingstid som jobb ;-)
Spring på lunchen om det går, kanske med Dunceor ? ;-)

Dunceor sa...

Jag pendlar ju också och har dryga timmen enkelväg. Jag tycker också det funkar bra även om ibland kan man bli frustrerad, speciellt när tågen inte går och liknande.

Jag tror väldigt hårt på lunchpass för oss då, jag har ju två planerade lugna joggar i veckan i mitt schema så dem kan jag ta då =)

Det är ju klart trist att de la ner ert kontor och det stora problemet för SEMC var att de tokanställde så fruktansvärt många under 2 års tid, speciellt i Lund.

Men det kommer nog bli bra och det går att lösa om man vill och du hade lite bra idéer. Men lunchlöpning är ett måste sen!

Visionären sa...

Benet, kreativa lösningar kommer ofta ur svåra problem. Här har du några alternativa spår att utvärdera:
1)samåkning (E22:an ska byggas ut...)
2) Övernattningslägenhet (öppen dörr i Malmö)
3) Förlängd lunch för löpning
4) Arbetsvecka(40 tim på 4 dgr)
5) Arbetsschema(flextid, flexplats)
6) Deltid och ägna annan tid till eget ftg
7) Karriärpaus...
8) Dela på jobb med kollega
9) Jobba på tåg (bra ide Fredrika)
10) Förlägg löpning mer kring arbetsort

P

Karin sa...

Du kommer att hitta kryphål där du minst anar det... Lunchpass är ett alternativ, likaså morgonpass och sena kvällspass. Det kommer förmodligen att krävas mer planering och mindre spontanitet, men jag är säker på att du får ihop det. Kanske kan du förlägga något intervallpass eller liknande direkt efter jobbet och åka hem någon timme senare, då är du ju färdigtränad när du väl kommer hem också.
Hur som helst, lycka till! Det kommer att lösa sig till det bästa :)

Anonym sa...

Tre timmar om dagen, det är mycket, mycket tid det....
Men åker du tåg är ju mycket vunnet, för som Fredrika redan föreslagit - det går att jobba på tåget! Hur ställer sig din arbetsgivare till det?

Själv pendlar jag två timmar med bil varje dag. Kräver också en den pusslande för att hinna med träningen. Jag åker tidigare till jobbet ibland och springer innan jag börjar jobba, ibland tar jag mig ett lunchpass och ibland kutar jag direkt efter jobbet innan jag ger mig av hemåt. Men såna varianter tär på flextiden, och innebär att jag kommer hem sent för att hinna jobba ikapp. Och då får jag snålt med tid för familjen. Så oftast hamnar mina pass rätt sent på kvällen, när Pumlan krupit till kojs.

Men självklart löser det sig! Tyvärr är ju korta, intensiva pass inget för dig just nu så här i maffetider. Annars har jag sett tips på effektiva träningspass på 30 minuter i RW. Lagom långa om man inte kan förlänga lunchen.

Benet sa...

Tack för alla goda råd och tips! Ni e för goa!

Vad det gäller att jobba på tåget så tror jag att det kan bli tufft, åtminstone på eftermiddagarna. De tågen brukar vara sjukt överbefolkade och man ska vara glad om man får en ståplats i vestibulen...

Har ännu inte fått tillfälle att diskutera anställningsvillkoren, men det är nog snart dags för det. Skall se vad man kan få arbetsgivaren att gå med på. Tänk att kunna jobba hemifrån någon dag i veckan... Herregud vad skönt det skulle vara.

En bra idé som ni har och som jag inte direkt tänkt på själv är att springa efter jobbet innan jag tar tåget hem. Dels är jag "färdigsprungen" då jag kommer hem till familjen, dels är det mindre folk på tåget, vilket då kanske möjliggör att jobba en stund. Super! Tack!

Som ni alla säger och som jag själv redan bestämt mig för. Det ska gå! Det måste gå. Dunceor kan börja att förbereda sig för långsamma lunchmaffepass. Får se om du har psyke nog för avancerad gubblunk :-)