fredag 12 september 2008

Q

Q som i quality, Q som i quattro. Och idag blev det faktiskt ordentlig kvalitetsträning med siffran fyra i centrum.


Klockan 4 minuter över 4 var jag hemma från jobbet. Ett snabbt ombyte och sedan iväg på ett kvalitetspass om 4 intervaller á 4 minuter med 3 (4 - 1...) minuters joggvila emellan.


Frun var med mig i spåret och körde på i sitt tempo medans jag sprang som en dåre längs grusvägarna. Joggvilan utförde jag i motsatt riktning vilket ledde till att jag både mötte och sprang om frun ett antal gånger under passet.


Fyraminutrarna var riktigt jobbiga, men samtidigt väldigt sköna. Jag kände för att bli ap-trött idag och det kändes att benen verkligen ville springa.


Resultatet av kvalitetspasset blev som följer:

Intervall 1: 4:10 min/km, Puls: 185
Intervall 2: 4:16 min/km, Puls: 185
Intervall 3: 4:21 min/km, Puls: 185
Intervall 4: 4:20 min/km, Puls: 189

En stund efter hemkomst testade jag en ny pryl som jag fick tips om i senaste numret av RW. Tio minuter i badkaret med KALLT VATTEN. En klart udda upplevelse. Kände mig inte speciellt avslappnad, kan jag väl säga. Satt helt rak i ryggen och vågade knappt röra mig utan längtade bara stillsamt tills jag fick kliva ur denna hemmabyggda isvak. Så obekvämt som det var så var det säkerligen riktigt bra för återhämtningen, och jag kommer säkerligen att utsätta mig för det vid fler tillfällen.


Sträcka (inkl upp/nerjogg): 8
Tid: 45
Puls: 163

8 kommentarer:

Magda Gad: sa...

hehe den kör jag jämt! riktigt skönt sen när man får fylla på med varmt vatten :-) funkar kanon!

Anders sa...

För oss som inte läst senaste RW... på vilket sätt är kalla bad bra?

Tildo sa...

Gjorde ni haj faj när ni möttes?

Benet sa...

Magda: Jag trodde inget annat än att du kör isvaksterapi. Det är ganske hard core... :-)

Det var faktiskt riktigt skönt efteråt och idag har jag inte speciellt mycket träningsvärk i mina ben. Om det beror helt och hållet på isbadet vågar jag dock inte säga, men jag tror defintivt att det hjälpte.

Anders: Välkommen hit. Jag citerar från RW:
"...blodkärlen drar ihop sig, vilket i sin tur minskar svullnad och vävnadsnedbrytning. När vävnaderna blir varma igen så rusar blodet tillbaka och spolar bort de slaggprodukter som bildats när du tränat."

Tildo: Haj Faj? Naj, jag tyjade icke.

Fredrika sa...

Alla goda ting är fyra!

Hu för kallt vatten. Men det sägs vara kanon. I'll think about it. Till dess skyller jag på att jag inte har något badkar...

Karin sa...

Brrrr, kallt... men säkert klokt med isbad... Jag föredrar dock en varm dusch! Schyssta intervaller du fick till, du är helt klart back on the running track! :-)

bureborn sa...

Tur man inte har nåt badkar...

Snygga intervaller och hög och fin puls!

Benet sa...

Fredrika, Karin och Bureborn: Ni har ju inte bara löpningen gemensamt. Även ogillandet av kallt vatten.
:-)
Jag kan bara hålla med. Det är allt annat än skönt när man kliver i. Brrr.