fredag 18 januari 2008

Hyfsat tempo på jobbet

Torsdagens programpunkt "Tempolöpning 5 km" genomfördes idag innan lunch tillsammans med samma kollegor som höll mig sällskap på förra veckans snabbloppspass.


Det var jobbigt idag och jag hade rejält ont i mitt vänstra underben emellanåt. Jag kände mig klart mer sliten idag trots att tempot var en bit lägre än snabbloppet i samma spår förra veckan. Jag tyckte det var tungt i dagens uppförslöpningar, men hade ganska bra fart nerför. När vi hade 200 meter till "mål" började den ene kollegan spurta som en galning. Jag hade varken lust eller ork att försöka svara. Min puls låg då på 190 och tempot någonstans runt drygt 4 min/km.


Kmtiderna såg ut på följande sätt: 2.34 (0.5km), 5.04, 4.46, 4.38, 4.36, 4.19 (0.95km). Således enligt plan...


Jag får se hur det blir med den planerade distanslöpning i morgon och långpasset på söndag. Kanske att jag bara tar ett lätt genomblödningspass i morgon eller på söndag ute på fältet för att kolla läget med värken i vänstran. Man kanske skulle prova sina gamla Adidas i helgen bara för skojs skull?


Det är sååå trist att ha ont. Mögtrist!


Dagens facit:


Uppvärming:
Sträcka: 1.76 km
Tid: 9 min 55 sek
Snitthastighet: 5 min 38 sek / km
Snittpuls: 151


Tempolöpning:
Sträcka: 5.45 km
Tid: 25 min 59 sek
Snitthastighet: 4 min 46 sek / km
Snittpuls: 180


Tillbakalöpning:
Sträcka: 1.76 km
Tid: 10 min 00 sek
Snitthastighet: 5 min 41 sek / km
Snittpuls: 170


Totalt:
Sträcka: 8.97 km
Total tid: 45 min 54 sek
Snitthastighet: 5 min 07 sek / km
Snittpuls: 171

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har försökt skicka kommentarer, men det har inte funkat. Försöker igen.

Jag hade ont i mina ben. Insidan av smalbenet var det för mig. Det visade sig att jag börjat överpronera rejält. Köpte ett par nya skor och har blivit helt bra... Läs mina blogginlägg från 24-25 september eller så. Där finns hela historien... Jag misstänker att det kan vara samma problem för dig. Testa först andra skor...

Benet sa...

Masse,

Tack för de råden. Jag läste dina inlägg från 24-25 September häromdagen och de ger mig sannerligen hopp att räddningen ligger och väntar i närmaste löparskoaffär. Som du vet, så bokade jag tid med Ortoped på Löplabbet nästa vecka. Jag kanske borde tänka till igen och fundera på att först skaffa nya skor istället, och se hur det känns... Det är ju ändå snart dags att byta pga 1000 km regeln ;-)

Anonym sa...

Det kan vara så enkelt som ett par nya skör. Men det ser de säkert på löplabbet... Hoppas de inte är gnidna och giriga och försöker att sälja på ett par ortopedsulor i "onödan"

Benet sa...

Det skall bli intressant att snacka med ortopeden på tisdag. Jag tror inte att löplabbet försöker prångla på mig prylar jag inte behöver. Det känns som butikschefen är en reko snubbe som man blivit bra kompis med nu efter alla besök och all löputrustningsshopping. Men jag tackar än en gång för din omtanke, Masse! Wish me luck!

Anonym sa...

Mm man är ju en kändis på lokala löplabbet. Ibland var jag lite rädd för de skulle tycka jag var läskig som var där så ofta och klämde på deras prylar =D
Dock så känner jag att jag har blivit mer snål på senare och köpt en del från USA och även köpt när jag har varit i USA.

Jag hoppas du får ett positivt svar från ortopeden.