onsdag 30 april 2008

Valborgskt backpass

Kort backe idag. För första gången för min del.


Jag har spanat efter lämpliga backar ända sedan i vintras då backpassen dök upp i Sz's program, men har inte kunnat genomföra något förrän idag. Backen som jag ikväll sprang uppför och nerför passerar jag varje vardag på cykel på min väg till/från järnvägsstationen.


Uppvärmningen skedde i lugnt och behagligt tempo (5:40/149) och gjordes som en liten runda ut på Näsby fält för att sedan styra kosan via den så kallade "kostigen" in mot stan. Ungefär mitt emellan hemmet och tågstationen ligger cykelbron som går över järnvägsspåren på bangården. Ungefär 120 meter långa backar som leder upp till en bro. Det känns som ett perfekt ställe att köra kortbackepass på.


Då jag var framme vid cykelbron körde jag först lite skipping, häl-kicking och utfallssteg. De förbipasserande, systembolagspåsebärande studenterna tittade lite skumögt på mig, men ingen sa nånting. Jag antar att flaskorna i kassen fortfarande var oöppnade, annars hade jag nog fått höra ett och annat..


Planen var att efter löpskolningen köra 10 stycken bestigningar, fem från vart håll, och så blev det också. Det kändes riktigt bra och löpsteget kändes högt och fint, precis som Sz förordar. Tiderna för att klättra uppför de ca 120 meter långa backarna blev som följer:


Backen norrifrån (sek): [34.7 30.5 30.0 30.3 30.3] med puls på toppen [177 180 181 180 180]

Backen söderifrån (sek): [28.8 29.6 27.3 29.1 27.4], [179 180 181 180 180]


Det var skitkul och jädrigt inspirerande att kuta upp och ner i backen. Det gör jag gärna om!


Nedvarvningen gjordes samma väg som uppvärmningen och en knapp timme efter det att jag gett mig iväg var jag åter hemma . Där väntade frun med hemlagad pizza och en flaska rosé. Kvällen skall firas på hemmaplan då båda döttrarna ligger i feber de stackarna. Jag känner mig lite smått virusomringad och ber en stilla att jag skall slippa feberdimmorna så att uppladdningen inför Göteborgsvarvet inte skall störas mer än den redan gjort...


Sammanlagt 9.2 km, 53 min, 157/182.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket gott pass, och Rosé är ju inte fel :) Själv fick jag i mig några öl ikväll. Välförtjänt? Tja, jag sprang en mil innan i alla fall :)

Benet sa...

Tack ska du ha Henke! Ja öl e inte fel det heller. Sitter just nu och suger i mig en Lager. Barnen har somnat. Så även frun. Lattjo Valborg. Tjohoo!

Karin sa...

Hade jag läst inlägget igår kväll hade jag garanterat tagit ett glas vin till och höjt glaset för dig! Nu laddar jag för långpass, så skålen blir i vatten, men skål!!Vilket styrkebesked :-) Nu håller jag tummarna för att virusar och annat otyg håller sig på avstånd så du kommer till Gbg 17/5!

Benet sa...

Att backpass kunde vara så kul kunde jag väl aldrig tro ;-)

Klingar i glaset och hoppas att du får ett skönt långpass... och att vi ses i Götet den 17:e!

Dunceor sa...

Jag längtar även till att få köra lite backpass. Jag har hittar flertalet långa backar och jag är sugen på en som är 800m, det hade nog satt ordentliga spår :P
GV börjar närma sig, lycka till där!

Benet sa...

800 meters backe.... Det är väl ungefär så lång som Västerbrobacken är från södersidan :-) Och den skall bestigas inte bara en utan två gånger under SM. Härligt!

Skall du också springa i Gbg, Dunceor?

Dunceor sa...

Inget GBG för mig. Springtime till helgen och sedan är all fokus på Stockholm Marathon.

Benet sa...

Oki... Lycka till på SpringTime!