tisdag 8 april 2008

Snabbdistans 19 km

Idag blev jag trött. Riktigt trött. Anledningen hette snabbdistans medelst stålhäst tur och retur Balsberget. En nätt liten sträcka på 19 km som går på alla möjliga underlag, asfalt, lera, grus, makadam och granbarr. Det är dessutom en rejäl höjdskillnad den sista kilometern då själva berget bestigs.


Jag kände efter jobbet och den efterföljande middagen att jag bara var tvungen att komma ut och bli riktigt trött idag. Det var verkligen länge sedan. Gårdagens pass blev ju avbrutet och dessutom har det varit lite för många myspass i Maffetempo på sistone. Både i löpningen, där jag mer eller mindre varit tvungen att hålla ett lågt tempo, men även på de senaste cykelturerna. Det är lätt att bli bekväm. Mafferundorna är ju riktigt njutbara och njutningen finns där under hela rundan. Ett rejält tröskelpass, som dagens, är ju emellanåt djävulskt jobbigt under själva passet, men riktigt, riktigt skönt efteråt.


Bestigningen av berget höll på att ta kål på mig idag. Jag var trött redan vid foten på grund av den förbannade makadamen som någon slängt ut på den kilometerlånga grusvägen som leder från det stora godset till berget. Det är tungt att cykla i lös och grov makadam!


Nåväl, vägen upp till toppen är ordentligt brant till en början. Sedan planar den ut en del och slingrar sig sedan vidare uppåt i något mindre branta partier. Jag vet inte hur lång tid själva klättringen tog. Jag hade varken tid eller energi att titta efter. All energi spenderades på att trampa (och att andas). Pulsen var uppe och vände på höga 188. Det var annat som också var uppe och vände. Varsågod och svälj. Tack!


Det känns som om jag tappat en del i kondition den senaste tiden. Det är surt, men samtidigt en utmaning att komma tillbaks till där jag en gång var och sedan ta steget vidare därifrån.


Nu är jag gött mör i benen och riktigt varm i hela kroppen. En dusch, kanske? Ja, varför inte... :-)


Till toppen: 9,5 km, 24 min 45 sek, 170/188
Från toppen: 9,5 km, 22 min 47 sek, 175/185


Totalt: 19 km, 47 min 32 sek, 172/188

7 kommentarer:

Karin sa...

Oj, vilket pass!!! Skönt att få ladda ur kroppen med ett hästpass emellanåt :-)
Makadam är ett otyg att springa i, vill inte ens tänka på hur det måste svida i benen när det är underlag för cykling... hu!
Njut nu av lite vila, den är du välförtjänt av!

Karin sa...

Och just det! Ditt eminenta tips på gröt har spridit sig som ringar på vattnet på mitt jobb. Min kollega och hennes barn (som inte gillar gröt annars) älskar det och nästan alla vill smaka när man sitter där med sin gröt-tallrik =) Tack igen, med hälsning även från kollegorna på HS!

Johan Lindvall sa...

Mr T, du kämpar på. Jag känner dig och vet att du inte ger upp.
Blir faktiskt lite sugen på att testa lite cykling i skogen med min nya MTB. Problemet är att jag måste investera i lite nya prylar då, byxor, hjälm etc.

Det skall bli ohyggligt trevligt att få springa några rundor med dig när du är bra i vaden.
Keep up the good work!

tillbakatillutmattning sa...

Jo visst blir man sugen att bli trött om man försöker sig på MAffetone... Inser att hans metod nog bygger på långa pass i tid räknat. Hur ska annars thriatleter av världsklass få ut något?

Gött för dig att köra en urblåsning sådär!

Undrar hur många timmar man får till att lägga en träningsväcka när man är i form innan det känns bara bekvämt...

Benet sa...

Karin, tack för de uppmuntrande orden och riktigt kul att du och de andra barnmorskorna gillar gröten. Jag tycker själv fortfarande efter två år att den e kanon! Det blir inte gröt varje morgon, men kanske 4 dagar i veckan.

Johan, jag rekommenderar dig att köpa på dig lite cykelutrustning också. Ett par cykelbyxor med vaddering baktill och en hjälm är egentligen det du behöver. Och ett par sköna brillor som man kan ha på sommaren då insekterna ställer till det för cyklisterna i skog och mark ;-) Cykling är ett bra komplement till löpningen. Och på tal om löpning, det skall som du säger bli riktigt kul att kunna springa några pass ihop till våren/sommaren. Vi får snart spika en datum för milen nere i Åhus :-)

Tillbakatill..., Det krävs stort tålamod av den som kör Maffetoneträning, det inser jag nu. Jag hade iofs aldrig för avsikt att köra "pure" Maffetone nu på våren/sommaren utan börja först i september/oktober då lopp och annat är "ur vägen" och man kan köra Maffe-pass i "lugn och ro". Sen är det skillnad på ditt och mitt Maffetempo. Du kör på i 5:15, jag i 6:40 :-( Det är en viss skillnad. Jag går ju nästan i 6:40 ;-)

Tycker definitivt att du skall köra på med ditt Maffeprojekt. Skall bli skitkul att läsa om dina framsteg.

Anonym sa...

Tjusigt kämpat!
Makadam borde förexten förbjudas. Jag minns minsann en cykeltur till vännerna på landet. Hela vägen strösslad med makadam. Uppstod en märklig kittling under huden som höll på att driva mig till vansinne. Väl framme fick jag nästan be om hjälp för att bryta loss fingrarna från styret. De hade vibrerat fast.

Visionären sa...

Mr T, du kommer väl ihåg Forest Gump och hans fokus på olika sporter inkl. löpning. Jag tycker vi närmar oss detta nu. ...och lärjungar börjar du få också :-)

But anyway I´m impressed!!
Jag skall ta en 3 km match mot dig i sommar och se var du står (eller var jag står kanske är mer korrekt :-) )

Mr P