tisdag 29 juli 2008

Bland tallar och alger på andra sidan

Befinner mig på (för min del) fel sida Skåne. Hälsar på bekanta i Laholmsbukten. Löpning på schemat utan att riktigt veta hur eller var jag skulle springa. Värdparet berättade om en slinga i tallskog en liten bit från stugan. Det fick antingen bli det eller barfota längs stranden.


Beslutet togs under den något sena lunchen. Det fick bli tallskogen då den befann sig i skugga vilket innebar att jag skulle komma undan med en lufttemperatur på 29 grader. Dock fläktade det absolut ingenting inne i skogen, så i efterhand vet jag inte om beslutet var det rätta.


Nåja, dagens löpning skulle bli en lätt distanslöpning om drygt en halvmil. Benhinnorna har inte besvärat mig sedan snabbloppet häromdagen och det känns som att jag skulle kunna öka löpmängden något nu.


Det var ett ganska fint, varierande och i vissa partier småkuperat spår jag hittade. Dock lite mjukt underlag (mycket lös, vit sand) och en hel del tallrötter som vid ett tillfälle i motljuset fällde mig till marken. Ensam i spåret, ingen som såg.


Stegfrekvensen försökte jag trycka upp till ca 175 och tempot landade till slut på 5:40. Pulsen höll sig i schack de första kilometrarna, men gav sig sedan iväg mot lite högre regioner. På grund av värmen? Förmodligen.


Efter rundan styrdes kosan ner mot havet. Gröna alger hade parkerat sig inne vid kanten och bildade en grön slemmig sorgrand i bukten. Lite längre ut var vattnet klart och ljummet och fruktansvärt skönt. Tackar, tackar!


Edit: Bild på algsörjan.


Sträcka: 6.3
Tid: 35.30
Tempo: 5:38
Puls: 167

4 kommentarer:

Helena sa...

Hm värmen höjer pulsen en aning eller hur? Har inte riktigt koll på min men igår när jag körde fem km tempopass i 5,20tempo trippade min puls upp till 170 (mot behagliga 145 i 6.00tempo...jag skyller oxå på värmen:D

Karin sa...

Värmen höjer pulsen mer än en aning... Helt klart! Underbar läsning som vanligt och jag blir så glad att du verkar vara inne på rätt spår med benrehabiliteringen. Keep it that way! :-)

Benet sa...

Jo, värmen gör nog sitt till vad gäller pulsen.

I normal temp (och andra normala förhållanden) så har jag funnit ett nästan linjärt samband (inom vissa gränser) mellan tempo och puls. 2 sek snabbare per kilometer kostar ungefär 1 pulsslag. Om det stämmer in på dig Helena, skulle det innebära att du skulle haft 165 i puls i 5:20-tempo om du normalt ligger på 145 i 6:00...

Karin, tack för de värmande orden. Det känns som du skriver som att jag snart skulle kunna vara tillbaka "på allvar" :-) Är du på plats nu i din nya lägenhet?

Dunceor sa...

Roligt att det rullar på med pass. Snart är du tillbaka i fullfart!