torsdag 26 augusti 2010

Nakna reflektioner

Herr Colting höll hov i Malmö i går. Mycket trevligt. Jag och min gode löparvän Dunceor hade redan långt innan sommaren bestämt oss för att deltaga på, och även anmält oss till, seminariet som Colting valt att kalla 'den nakna löparen'. Dunceor har på sin blog förtjänstfullt beskrivit vad som avhandlades på seminariet så jag tänkte inte att jag skulle upprepa samma information. Det vore slöseri med er dyrbara tid, kära läsare och bloggosfärsvänner.


Ett par personliga reflektioner tänkte jag dock kosta på mig.


Jag trivdes verkligen på seminariet, trots att min hjärna kändes inlindad i fetvadd och det stack och killade oavbrutet i min irriterade hals. Typiskt att åka på en "skolstartsförkylning" lagom till den mycket framemotsedda clinicen. Tyckte att Jonas från början fick till en avslappnad och skön stämning bland de 40 deltagarna.


Den praktiska delen som genomfördes i halv orkan var inspirerande och bra. Den fick mig att inse att jag är redan inne på "rätt" spår vad gäller "naturlig" löpteknik ty det kändes absolut naturligt att tassa omkring utan skor. En befriande och behaglig känsla.


Ett par saker som jag tar med mig från teoridelen är dels hans budskap om vikten av löpglädje och skillnaden mellan hälsa och fitness samt balans mellan dessa två begrepp, dels om hur noga man bör vara med att regelbundet "sköta" sin träning för att kunna träna. Det vill säga, köra en hel del alternativ träning såsom styrka, yoga, stretch och korrektiv träning för att lättare hålla sig skadefri under själva löpträningen. Prehabba mera, helt enkelt. Något man redan vet, men som alltid är värt att påminnas om.


Kostdiskussionerna var också bra, även om jag inte vet hur jag ska förhålla mig till hans idéer om grynförbud, 24-timmarsfasta och att träna på helt tom mage. Jag avvisar inte dessa teorier helt då det verkar fungera alldeles ypperligt för honom. Frågan är om det skulle fungera för mig.


Sista reflektionen har egentligen ingenting med seminariet som sådant att göra utan mer om att jag så gärna skulle vilja hitta en lösning att få mer tid för min egen träning. Hur detta ska gå till är en annan fråga. Som jag hoppas jag ska kunna få återkomma till i en icke alltför avlägsen framtid.

6 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

24-timmarsfasta kommer aldrig att ske i mitt liv. Har svårt att se poängen och älskar mat alldeles för mycket för att vilja vara utan! Jag springer aldrig heller på helt fastande mage. Tycker det är roligare att springa med energi i kroppen. Men som sagt smaken är som baken :)

Dunceor sa...

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig testa 24-timmars fasta, lite för att simulera en energi-krash. Jag hade velat ta tag i min mat och kanske äta lite vettigare men jag är alldeles för ostrukturerad.

Benet sa...

Anna: Nä, 24-timmarsfasta är inget som lockar mig heller. Fatta vad hungrig man skulle vara?

Lugna och sköna morgonpass innan frukost har jag kört ett par gånger och är något jag tycker är riktigt skönt. Skulle egentligen göra det till en vana och lägga in det i programmet åtminstone en gång i veckan!

Dunceor: Ja, tänkte på dig/oss när Jonas behandlade ämnet "nyttiga" kalorier och den, enligt honom, missförstådda "rätten" att äta slabb för att man ändå springer av sig det senare :-)

Du har väl Coltings kokbok? Där finns ju en del finfina och förbannat enkla recept! Men visst, det krävs ju ändå en del planering, vilket inte är min starka sida heller.

Anonym sa...

Han verkar inte ha så tokiga idéer ändå, Colting. Det där med prehab till exempel. Försöker jag omsätta i min egen verklighet just nu. Fyra dagar med prehab i rad - duktigt va?
Men sen var det det där med grynen... läste nåt debattinlägg av Colting i RW för säkert mer än ett år sen. Blev lite trött. Jag har svårt för fundamentalister, av vilken sort det vara månde. Men recepten i kokboken är mumsiga!

neurocolls sa...

Springer han barfota då?

Jag har mer blandad träning nu och inte så mycket löpning.

Vi diskuterade Coltings kostråd för några månader sedan. Då skrev jag ett kostinlägg för att sammanfatta lite läsning mm.

Snake Oil Supplements är skoj också.

Nu inne på fjortonde fastedagen och planerar att fortsätta till arton med bara vatten (+ fusk några teskedar pressad citron per dag). Ca en halvtimma till timma träning per dag, bla barfota. Inga problem hittils.

/neurocolls (fd hz)

neurocolls sa...

Inspiration om det bara var möjligt

Ny inriktning efter fasta:

- mindre mjöl, mer protein
- en halv liter vatten före varje mål
- D-vitamin i piller (extremt skeptisk till piller och "tillskott" men efter krasch en bit in på mörka säsongen år efter år ska jag prova!

blandad träning

Rune Larsson

http://www.kostdoktorn.se/?x=0&y=0&s=colting&top=pop-post