måndag 27 augusti 2007

Min hittills längsta runda, 12 km

Idag gav mig ut på fältet för att påbörja fjärde veckans löpning enligt det program som Anders SzalkaiMarathon.se satt ihop. Dagens löpning enligt programmet bestod i kvalitativ löpträning i form av så kallad "Fartlek". Efter 3 km uppvärmning började fartleken som varade under totalt 34 minuter; 2 min fort, 1 min lugnt, 4 min fort, 2 min lugnt, 3 min fort, 2 min lugnt, 2 min fort, 1 min lugnt. Denna sekvens upprepades sammanlagt två gånger. Hela rundan avslutades med 2 km nedvarvning i lugnt och skönt tempo.


Det var riktigt roligt med dagens fartlek. Det kändes väldigt lätt att springa trots att vädergudarna bjöd på både blåst och lite regn. De snabba partierna gjordes i ett icke alltför högt tempo, ca 4.40 min/km. I de lugna partierna höll jag ca 6 minutersfart. Pulsen steg aldrig till mer än 170 under de snabba partierna och lugnade ner sig till 150 under de lugnare minutrarna.


Dagens facit:
Sträcka: 11.98 km
Total tid: 1 h 05 min 47 sek
Snitthastighet: 5 min 29 sek / km
Snittpuls: 156

Inga kommentarer: