tisdag 20 maj 2008

Återhämtning runt sjön

Tillbaks på hojen. Tillbaks runt Råbelövssjön. En återhämtningsrunda för att få bort lite slagg ur benen. Jag har varit rejält stel i benen sedan spektaklet i Göteborg, speciellt i vaderna. Igår fick jag en lite lättare massage av massör Anders och sedan fick benen värma sig lite i hemmabadkaret på inrådan av honom. Det var faktiskt första gången jag badade i vårt badkar sedan vi flyttade in för snart tre år sen. Huh.. skumt. Fast inte igår. Skum alltså. Och inga levande ljus heller. Bara jag, mina trötta ben och mina tankar.


Och idag var det alltså dags för lite fysisk aktivitet igen. Valet föll på cykling. Jag skall ta det lite lugnt med löpningen nu ett tag för att låta vänstran vila och få chansen att repa sig ytterligare. Den har varit riktigt öm sedan i lördags.


Ett tag tänkte jag fara upp till Balsberget och busa omkring lite på bergets (kullens) skogsvägar, men då jag kom till vägskälet ungefär 400 meter innan kullens fot, så valde jag faktiskt vägen som leder runt sjön istället. En återhämtningsrunda med lite lagom låg puls är nog det vettigare alternativet för dagen. Sagt och gjort. Runt Råbelövssjön medsols i behagligt tempo på de fina grusvägarna. Fantastiskt vackert när allt är så där knallgrönt. Men på något sätt kändes det lite mer rock'n'roll att fara runt här mitt i vintern. Märkligt. Eller?


Tid: 68 min
Puls: 147/165

5 kommentarer:

Magda Gad sa...

Badkar är lycka. Vinter är hardcore. Båda är kärlek :)

Anonym sa...

Våren är minsanna vacker, och inbjuder till fysiska bedrifter. Men inte känner man sig direkt som någon ironman/woman. Känner mig mycket duktigare efter en mil i snöstorm än en mil i syrendoftande kvällssol.
Aldrig är man nöjd... ;-)

Hur ser träningsstrategin ut framöver? Total löparvila, eller?

Johan Lindvall sa...

Låter som skön uppmjukning efter Göteborgsäventyret.
Turen runt sjön är bedårande på försommaren. Det gäller bara att röra sig tillräckligt snabbt så att myggen inte hinner bita.

Benet sa...

Träningsstrategin lyder: "Håll igång, men med fokus på att bli bra i det strulande vänsterbenet!". Så, lite cykling varvat med lättare löpning i väntan på röntgen och nya sjykgymnastbesök. Man kanske skulle prova på en sådan där Magic-naprapat också. Skall se om jag kan hitta nån riktig Wizard i närheten.

Badkaret jag satt i häromkvällen är tyvärr alldeles för litet för en "fullvuxen". Om benen skall få det varmt och gott, hamnar överkroppen utanför. Och vill man glida ner med överkroppen sticker knäna upp långt över vattenytan. Det har ibland sina baksidor att vara 194 cm...

Det där med att "man e aldrig nöjd" tänkte jag samtidigt som jag skrev det där om att det är rock'n'roll att vara ute och träna på vintern. Man jag tror att jag egentligen ÄR väldigt nöjd med att det är vår. Jag verkligen ÄLSKAR våren. Men känner mig inte lika "galet nyttig/duktig" som på vintern...

Karin sa...

Men visst är det konstigt att vissa rundor är bättre på vintern än på våren... Men det har nog med att göra att man känner sig "duktigare" vintertid. På våren är allt bara underbart, som alltid :-)
Skönt med badkarsbad för benen, måste testas någon gång framöver.