lördag 28 juni 2008

På tå på Lingenäset

Tre kilometer. Lugnt och fint. På framfoten. På mjukt underlag i skogspartiet på Lingenäset. Räknandes steg för att uppskatta min stegfrekvens vid framfotslöpning. 164 i 5:40-tempo. En bra bit högre än min normala hälisättningsfrekvens i samma tempo, ca 150. Löpstegstankarna inspirerade av Medeldists och Fredrikas intressanta inlägg.


Tempot medvetet lågt. Tålamod, tålamod! Träffar min förebild (och överman) vad gäller glassigt tempo på min nedvarvningspromenad från skogspartiet. Respect!




Pumpen fick jobba mer än jag trodde den skulle behöva göra. Var det månne på grund av den högre kadensen? Eller den momentana löpovanan? Äsch! Egentligt egalt.


Inga känningar av benhinnorna under rundan! Inga alls! Nästan för bra för att vara sant...




Fortsätter lycklig min vandring hemåt över fälten i den vindstilla junikvällen. Njuter av vartenda steg jag tar och av varenda fluga jag viftar bort. Ler. Stort.


Sträcka: 3 km (+ 5 km promenad)
Tid: 17 min 29 sek
Puls: 164

9 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju alldeles underbart! Hoppas det kan fortsätta så bra :)

Anonym sa...

Jumper säger att han förstår känslan ut i tåspetsarna!

(Även en torr butler ler)

Johan Lindvall sa...

Härligt Kompis!

Fortsätt så, lugnt, lugnt.

Magda Gad sa...

Jaaaa va härligt för dig!!! Yippie!

Framfotslöpning kör jag med sen länge, tycker den är såååå skön. Det här med kadensen har jag inte tänkt på förrän jag läste samma inlägg som du, och har nu haft det i tankarna under de senaste rundorna. Försökt öka frekvensen när det känts jobbigt, och det har verkligen fungerat! Riktigt roligt, det här ska det arbetas vidare på.

Helena sa...

Åh vad härligt!! Grattis!!! Hoppas det håller nu;-D Jogga lugnt!

Mr R sa...

Kanon! Kul och höra att det inte kändes något i skånken, än finns det hopp för Benet.

Benet sa...

Ja, det var riktigt, riktigt härligt igår kväll. Och vilket väder!

Lite, lite öm på insidan av vänster underben idag. Får se vart det tar mig... Har dock bestämt mig för att vila från löpningen ytterligare en dag så tidigast på tisdag blir det ett nytt test. TÅLAMOD, var ordet. Fy fan vad jobbigt.

Anonym sa...

Så härliga bilder och sä härligt det låter! Kul att fler än jag beundrar sniglar.

Kanske är det ovanan vid framfotsisättning som ger ömheten? Du använder kanske andra muskler. Appropå ömhet, brukar du lägga is på benhinnorna efter avslutat pass? Min ena hälsena knorrar ibland så nu får den ofta kylbehandlign efter passen. De gånger jag gjort så har den varit pgg och rask som en nötkärna dagen efter.

Benet sa...

Kul du nämner det om is Bureborn. Jag har (efter att ha läst om benhinneproblem i senaste numret av RW) precis börjat med isbehandling. Nu kör jag ispåse två gånger om dan, morgon och kväll.