söndag 15 juni 2008

Växlande stressfraktur

Gav mig ikväll ut på en social cykeltur. Fotografen, jag själv och mr R avrundade firandet av mina döttrars födelsedagar med att ge oss iväg på våra MTBs för att leka av oss lite uppe på Balsberget. Vi förenade helt enkelt nytta med nöje. Först jordgubbstårta, sedan hard core MTB-körning. Plus minus noll. Perfekt!


För att vi inte skulle irra bort oss i skogen bestämde vi oss väl uppe på påfartsvägens högsta punkt att köra samma runda som jag tagit de senaste gångerna jag varit där. Det sista som sades innan vi gav oss iväg var: Får någon problem, skrik!


Det dröjde ungefär två minuter tills jag hörde mitt namn ropas ut i skogen. Jag vände och rullade tillbaka nerför den nyss bestigna steniga stigen. Väl nere ser jag mr R med en cykelkedja i handen. Vid närmare besiktning upptäcker jag att hela bakväxeln har knäckts rakt av. Ett utmatttningsbrott. En stressfraktur. Det är alltså inte bara långlöpare som drabbas av denna åkomma. Bevisligen även gamla MTB-cyklar.


Ett telefonsamtal till mrs R och sedan mot bilparkeringen. När mr R blivit upplockad fortsatte jag och fotografen att utforska kullen. Nästa anhalt: utsiktsplatsen. En rejäl körning uppför tog oss till en helt sagolik utsikt. Det är något alldeles otroligt vad vackert det är. Man är så lyckligt lottad!



Fotografen plåtad av mig med en Sony Ericsson W890i


Hemfärden inleddes med en hiskelig fartupplevelse nerför berget. Jag kunde inte rå för att släppa på lite extra och känna fartvinden susa i öronen och låta det killa rejält i maggropen. Det är som att bli barn på nytt.


Sträcka: 25 km (enligt fotografens cykeldator)

13 kommentarer:

Magda Gad sa...

Ajaj stackars gamla cykel... Men herreminje vad berget ser härligt ut!!!!!!!

Anonym sa...

Vilken bra kombo! Även om jag nog skulle ha skippat den vådliga cykelturen, lite för mycket pirr för min mage. Helst efter jordgubbstårta. :-)

Anonym sa...

Blev förexten riktigt, riktigt orolig när jag såg din rubrik. Trodde förstås att ditt ben fått sin dom. Inte får du skrämmas så! :-)

Dunceor sa...

Jag tänkte exakt samma sak, "nu har han fått svar på sina problem". Det var ju skönt att det inte var ditt ben samtidigt som det hade varit trevligt med svar. Ser skönt ut annars. Sen tänkte jag "mina döttrars födelsedagar", är de tvillingar? =)

Benet sa...

Var inte meningen
att skrämmas ;-)

Berget är fantastiskt härligt. Jag sprang ett par varv här uppe förra sommaren och det är riktigt skönt och rejält jobbigt det också. Nu när jag cyklar 5.1k-spåret inser jag på allvar hur sanslöst kuperat det är.

Och döttrarna är inte tvillingar. Det är 3 år mellan dem. Eller förlåt, 3 år och 1 dag. :-)

Johan Lindvall sa...

Tack för trevligt kalas och trevlig MTB-tur på berget!
Det gör vi om snarast möjligt och då kör vi ännu hårdare, möjligen något långsammare nerför i rullgruset....

Karin sa...

Åh, härlig runda! Det pirrar i magen av att läsa om eran framfart. Synd om mr R's MTB dock...
Vad gäller svaret på röntgen så misstänker jag att det är landstingsvalsen som gäller. Då kan det dröja... en evighet?! Håller tummarna för sjukgymnastspåret nu!

Anonym sa...

Mnjaa? Ta det försiktigt pojkar!

Anonym sa...

Tror jag avundas ihjäl, på riktigt...

Anonym sa...

Tjena Benet, Mr R här!
Nu är cykeln fixad, ny växel, ny kedja nya kugghjul, hjulet riktat det blev även ny sadel samt nya trampor och cykelskor. DeGavi har gjort det igen, världens snabbaste och trevligaste människor. Passade på att serva fruns cykel samt byta stöd på den, allt detta ca 2 timmar, helt otrolig service grad på det stället. Så nu är jag redo för nya utmaningar på balsberget, sugen på att testa SPD dojornas magiska kraft, hoppas bara att jag inte glömmer att de sitter fast i stridens hetta.

Helena sa...

Det här låter ju som en helt underbar alternativ träning till löpningen! Åh varför blev min mtb stulen!!!! Kul läsning och mycket inspirerande!

Benet sa...

Johan: Tack själv. Trevliga gäster gör trevliga kalas...

Helena: Cykling är ett riktigt bra alternativ till löpningen, men jag tror att jag måste börja löpträna också snart, om det så skall vara i vatten med wetvest vilket (tyvärr) verkar vara det enda alternativet för tillfället.

Karin: Ja, jag vet inte hur jag ska få tag på läkaren som är mottagare av röntgenbilderna. De där doktorerna har ju liksom inga direktnummer... :-( Jag har jagat sjukgymnasten som skickade mig till ortopeden som sedan skickade mig till röntgen. Hoppas att jag kan nå läkaren via honom... Ska det behöva vara så krångligt?

Slimslender: Avis? Skaffa dig en hoj, vetja och ge dig ut!

Butlern: Lovar att (försöka) ta det varligt, men ibland är det svårt att hålla igen.

Mr R: Kul att du fixat hojen och införskaffat SPD-pjuck. DeGaVi har fattat det här med kunden i centrum och att god service lönar sig. Det är riktigt kul att ha med dem att göra!

Mr R och Johan: Ring, så cyklar vi :-) Anytime!

Mr R sa...

Testing testing, ny blog