fredag 7 december 2007

Lätt Regnochrusklöpning 8 km

Klockan är 05.00. Det är mörkt ute. Det strilar. Termometern säger +7.8. Wow! För att vara så tidigt på morgonen den 7:e December är det ju helt fantastiskt. Det skulle lika gärna kunna vara mitt i sommaren 2007, om det inte varit för mörkret. En snabb koll på löpschemat. Lätt distanslöpning 8km 42 - 46 minuter. Okidoki. På med pulsmätarband, löparkläder, reflexväst, keps (för att skydda ansiktet från det värsta regnet), skor med fotsensor. En halv macka med nåt sött på och en knapp liter vatten. Lätt stretching av vader och framsida lår. Nu är man redo. Klockan visar 05.19. Let's go!


En liten fundering om vilken sträckning jag skall springa. Jag bestämmer mig fort för den "vanliga" 8 km rundan. Så slipper jag fundera på längden. Jag vet att den rundan är styvt 8.5 km, vilken idag skall springas på ca 45 minuter. Passar mig bra. Måste vara tillbaka vid 6 för att hinna duscha, äta frukost och snacka lite med övriga familjemedlemmer innan det är dags att fara till jobbet.


Löpningen känns bra. Jag lägger mig i ett behagligt 5:15-tempo och stannar där i stort sett hela rundan. Det är relativt lugnt på vägarna. Bara en och annan tidig industriarbetare (eller var det kan vara för några som är ute så tidigt) som är på väg till dagens skift. Luften är fylld av en svag förnimmelse av våt asfalt. Efter 4.5 km möts jag av doften av svedd gris. Jag passerar då Scans slakteri, eller Swedish Meats som de heter idag. Stackars satar... Ja, både grisarna och de stackare som har ihjäl de oskyldiga små liven. Känner mig samtidigt som världens största hycklare eftersom jag både äter (och njuter av) kött i alla dess former.


Efter en halvmil är jag på väg ner i Tivoliparken. Det är skönt. Asfalten övergår i packad grus som är så mycket skönare att springa på. Jag springer längs Helge Å och fantiserar om att det istället är Hudson River, Themsen eller något annat mer metropolitiskt vattendrag. Vaknar upp ur mina fantasier och styr kosan över järnvägsspåret, förbi stationen och vidare mot Näsby längs den gamla ko-stigen. Håller ett bra tempo över järnvägsbron och funderar i nerförsbacken över vad som är en bra nerförsteknik.


Efter 8.65 km är jag tillbaka. Utövar lite stretching, dricker en hel del vatten och har en stor längtan efter att få duscha av mig svetten. Klockan är kvart över sex. En varm dusch, en snabb frukost och ett blogginlägg senare så är jag redo för att sätta mig på cykeln i regnet och köra tillbaka samma väg som jag precis kom springande. Mot stationen!


Dagens facit:
Sträcka: 8.65 km
Total tid: 45 min 04 sek
Snitthastighet: 5 min 12 sek / km
Snittpuls: 166

Inga kommentarer: