söndag 23 december 2007

LLL - part I

Idag gav jag mig själv en fin liten julklapp i förskott; Jag gav mig ut på Sz-programmets första LLL (Långt Lugnt Längdpass).


Jag hade laddat med en stadig frukost och efter lite pyssel och pul på hemmafronten var jag redo att ge mig iväg. Jag var inte riktigt säker på vilken runda jag skulle springa. Jag rådfrågade frun som tyckte att jag skulle ta rundan upp mot Råbelövssjön eftersom där är så otroligt vackert. Det är sant att det är fint, men baksidan är att man måste färdas på en fem kilometer spikrak asfalterad cykelväg över diverse åkrar tills det vackra börjar.


Jag lyssnade dock på frun och begav mig ut med Balsby som första delmål. Jag kom efter ett par kilometer in i en skön lunk och tempot lade sig runt bekväma 5:40 med en puls på cirka 150 bpm. Det kändes bra. Mycket bra.


Jag hade dagen till ära ökat på min utrustning med ett vätskebälte innehållande 5 styck småflaskor som jag fyllt med vanligt vatten (vilket fick mig att se ut som en suicidal terrorist-wannabe). Jag hade även med mig en "Energy Bar" som jag tuggade på emellanåt för att fylla på med lite extra energi efter hand.




Då jag nådde utkanterna av byn Österslöv visade klockan 8.5 km och det var således hög tid att vända om och påbörja hemresan. Musiken strömmade skönt från Nanon in i huvudet och jag njöt verkligen av vartenda steg jag tog.


Pulsen låg konstant runt 150 och tempot höll jag på stadiga 5:35-5:40. Innan jag visste ordet av, var jag hemma igen och mådde som en prins. Mer vatten och en hel del stretching och programmets första Långpass var till ända.


God Jul!




Dagens facit:
Sträcka: 17.1 km
Total tid: 1 tim 36 min 01 sek
Snitthastighet: 5 min 37 sek / km
Snittpuls: 151 (max: 159)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar som ett riktigt julmysigt pass :) Bra att hålla så lugnt och fint tempo och låg puls, jag brukar alltid ha problemet att jag gärna springer fortare än jag borde.

God jul!

Benet sa...

Jo, ibland är det ordentligt frestande att trycka på lite extra. Jag var sugen, men lyckades hålla mig till den initiala planen, vilken förmodligen var klokt.

God Jul på dig själv!