tisdag 4 december 2007

Välbehövlig vila

Igår och idag utövar jag den så enormt viktiga ingrediensen i löpträningen: Vila! Det var egentligen tänkt att jag skulle ge mig ut på ett arla morgonpass i morse, men jag kände mig sliten igår efter söndagens ganska tuffa fartlekspass, vilket gjorde att jag igår kväll satte väckarklockan på mer normala 06.00 istället för 05 som jag brukar då det är dags för ett morgonlöp.


Man är ju faktiskt lite rädd för att köra för hårt och bli alltför sliten. Man måste ha tålamod och skynda långsamt vad gäller löpträningen, har jag förstått. Dessutom kanske jag inspirerades av artikeln om vila som jag häromdagen läste på marathon.se. "Träning försämrar funktionen - Vilan återställer". Hmmm, om man skulle ta och vila sig i form ända fram till Göteborgsvarvet? Eller?


Nej, i morgon skall det enligt plan vara färdigvilat för den här gången. Ett lättare distanspass står på programmet. Jag får se om jag orkar upp i morgon bitti, eller om jag väntar med löpningen till kvällen. Det spelar ju mindre roll, men jag tror att det lutar åt ett kvällspass. Kanske kan denna kvälls planerade maltdrycksintag ha något med det beslutet att göra. Vi får väl se vad som händer.

Inga kommentarer: