söndag 2 december 2007

Kombination Simning och Fartlek

I morse passade jag på att springa då barnen var på simskolan. Det visade sig vara en bra kombination. Timingen var perfekt. Jag var tillbaka exakt samtidigt som de kom ut från simhallen.


Jag gav mig iväg i ett lugnt uppvärmningstempo genom Tivoliparken med riktning Södra Björket. Väl framme så väntade en fartlek.


Efter att ha masat mig fram i ett saktfärdigt tempo under ca 17 minuter så var jag ordentligt sugen att påbörja dagens övning. Jag körde samma mönster som jag kört under mina tidigare fartlekar: Två stycken slingor enligt detta mönster: 2 min snabbt - 1 minut lugnt - 4 - 2 - 3 - 2 - 2 - 1. Sammanlagt 34 minuter.


Den första 2-minutaren var jag så sugen att jag gav mig iväg i en på tok för hög fart. En snabb blick på klockan visade 3:50-tempo. Ojdå. Hold your horses! Min plan var att försöka ligga på 4:30 och därunder. Jag tror att jag snittade 4:15-4:20 på de snabba partierna. Jag tror att det faktiskt var lite för snabbt för mig, men å andra sidan så lyckades jag hålla i stort sett samma tempo under alla snabba partier, inte bara de första, och det säger väl något om att tempot är rätt. Eller?


Pulsen jobbade sig upp till närmare 190 under de sista snabba bitarna och jag lufsade i intervallerna för att få ner pulsen till ner emot 150 igen.


Ett riktigt roligt och också ett riktigt jobbigt pass. Jag hoppas att jag inte slet för hårt på kroppen utan att jag hittade ett tempo som passade mig bra. Det är så svårt när man tränar helt själv. Man har ju ingen direkt löpartränarerfarenhet. Man får lita på det man läser och kombinera teorin med det man känner. Jag läste en artikelserie om "tusingar" och att man under kilometerlöpningarna skulle hålla ett tempo som ligger nånstans mellan miltempo och halvmaretempo...? Que? Det skulle i mitt fall innebära nånstans 4:40-4:50. Det känns lite sakta tycker jag, men det är det kanske inte?


Jaja, man kanske skall ta det lite lugnare vid nästa fartlek för att inte bränna ut sig helt...


Dagens facit:
Sträcka: 10.6 km
Total tid: 56 min 00 sek
Snitthastighet: 5 min 15 sek / km (Max: 3:46)
Snittpuls: 169 (Max: 189)


Kilometertider (bpm)
1. 5 min 34 sek (150)
2. 5 min 40 sek (156)
3. 5 min 44 sek (158)
4. 4 min 44 sek (174)
5. 5 min 10 sek (172)
6. 5 min 08 sek (174)
7. 5 min 05 sek (180)
8. 4 min 46 sek (183)
9. 5 min 00 sek (177)
10. 5 min 08 sek (177)
11. 4 min 13 sek (163) - 600 m

Inga kommentarer: