måndag 29 oktober 2007

Lite stum efter 14

Vintertid, mörkt, fuktigt, duggregn. Som upplagt för ett långpass. Knäont, förkylning och resande har gjort att jag inte kunnit springa ordentligt på ett tag nu, så idag var jag riktigt sugen, trots vädret och mörkret.


Klockan närmade sig 18 då jag gav mig iväg i det strilande och kalla regnet. Siktet var inte inställt på något särkilt. Det enda jag visste var att jag ville prova på ett långpass med lite farthöjning. Jag försökte hålla ett tempo mellan 5.30 och 6 minuter per kilometer. Jag får alltid verkligen tvinga mig själv att hålla igen. Mina långa ben vill gärna pinna på i 4.50-tempo. Högerknäet verkade må bra. Ingen känning alls. Däremot så fick jag krampkänningar i benhinnorna i högerbenet. Krampen gick även ner i foten och det kändes riktigt obehagligt de två, tre första kilometrarna. Som tur var släppte krampen och löpandet rullade på fint i behagligt tempo.


Efter ca 50 minuter höjde jag tempot en aning upp mot mitt "måltempo", knappt 5 minuter per kilometer. Då var jag ända nere vid Ekenabben och kutade. Detta tempo höll jag i 10 - 15 minuter för att sedan försöka gå tillbaka till en lugnare löpning. Hemvägen sprangs genom centrala staden och sedan tog jag "ko-stigen" tillbaka till hemmets lugna vrå och en varm och skön dusch. Mina ben var en aning stumma då jag närmade mig huset. 14 kilometer är ju faktiskt en ganska bra bit. Jag inser nu på allvar att för att klara en halvmara på vettig tid krävs det träning, träning och åter träning. Men, får jag bara hålla mig frisk, så skall det inte vara några problem. Det är ju så skönt att springa!


Då jag kommit hem var jag noga med att stretcha ordentligt och jag använde mig av stretchingtipsen som jag fick hos sjukgymnasten för en vecka sedan.


En liten notering angående pulsen: Den var högre än brukligt idag. Vet inte om det beror på att jag inte sprungit så mycket på sistone, eller om jag har en ny förkylning på gång, eller vad. Eller så var det kanske helt enkelt för att jag var låg på energi. Senaste energiintaget skedde vid 12.30 (Fläsk med löksås, Yummie!).


Det var kul att köra ett längre pass. Nästa långpass är planerat att gå om stapeln om en vecka. Får fundera ut en ny sträckning tills dess. Det är ju trist att springa samma runda varje gång.


Dagens facit:
Sträcka: 14.15 km
Total tid: 1 tim 18 min 31 sek
Snitthastighet: 5 min 32 sek/km
Snittpuls: 168

Inga kommentarer: