torsdag 1 november 2007

Snabblopp i ottan

Gav mig ut 05.20 i det ljumma novembervädret. Hade bestämt mig för att köra ett snabblopp över 6 km. Enligt det program som jag (lite ostrukturerat) följer, så rekommenderar Anders Szalkai att genomföra ovan nämnda snabblopp på ca 29 minuter, 4.50 min/km. Jag tyckte att det lät som ett vettigt tempo och gav mig efter lite lätt uppvärmning iväg.


Jag ställde in mitt "något snabbare än normalt" tempo och gav mig av bort mot regementet. Efter en flukt på klockan insåg jag att jag höll i stort sett 4.30 tempo, istället för de 4.50 som jag från början planerat. Nåja, tänkte jag. Det känns ju ganska schysst det här. Där och då bestämde jag mig för att försöka hålla 4.30-tempo istället. Dumt? Ja, förmodligen. Men ibland är det riktigt kul att tävla mot sig själv och klockan.


Sex kilometer passerades en halv kilometer hemifrån. Jag var riktigt, riktigt trött och bestämde mig direkt för att stanna och påbörja nedvarvningen.


Dock höll jag vad jag lovade. :-) Medelfarten under de sprungna sex kilometrarna blev precis 4.30 min/km. Dock inser jag att det är en bit kvar till att klara milen på 45 min. Idag hade jag inte orkat mycket längre i det tempot. Definitivt inte ytterligare fyra kilometer. Kanske, kanske till våren... Vi får se. Nu är det dags för frukost! God morgon.


Dagens facit:
Sträcka: 6.0 km
Total tid: 27 min 05 sek
Snitthastighet: 4 min 30 sek / km
Snittpuls: 181

Inga kommentarer: