fredag 11 januari 2008

Stum distans 8 km

Ingen sa nånting på hela rundan...


Det var tungt idag. Mycket tungt. Jag var stum och seg i benen från allra första kilometern. Och jag tror mig vara klok nog att, i varje fall så här i efterhand, förstå varför (hade jag varit riktigt skarp så hade jag förstått det utan att behövt gett mig ut idag). Jag har givetvis inte återhämtat mig från onsdagens snabblopp och gårdagskvällens styrkepass. Det borde jag som sagt ha begripit, men ibland tänker man inte förrän efteråt...


Klockan 05.07 stack jag ut huvudet i januaristrilregnet och satte igång mitt lätta distanspass, som jag tänkt skulle bli en mils "parkpromenad". Redan efter 100 meter kändes det som att jag glömt koppla ur handbromsen. Det var h-e vad segt det går. Nåja, det släpper nog snart när benen har vaknat. Klockan är ju ändå bara fem på morgonen. Men icke. Segheten satt i hela rundan. Riktig snigelfart, pulsen nästan uppe på "rött" vad gäller lätt distans. Nej, det här var inget vidare!


Hade jag igår vetat vad jag vet nu, så hade jag skippat dagens morgonpass, kanske kört en liten runda i kväll, eller vilat hela dagen för att köra långpasset i morgon och vila igen på söndag. Nu får vi se hur det blir. Vilan i morgon är ju given, men om det blir långpass eller en kortare variant på söndag återstår att se.


God morgon!


Dagens facit:
Sträcka: 8.0 km
Total tid: 45 min 49 sek
Snitthastighet: 5 min 44 sek / km
Snittpuls: 160

4 kommentarer:

Nix sa...

"Så går beslutsamhetens friska hy i eftertänksamhetens kranka blekhet över"

Ett favoritcitat...
Stämmer obehagligt bra på träning halvsjuk och halvskadad.

Benet sa...

Ja visst passar det bra in på de idiotiska träningsbeslut man tar emellanåt! Är det Shakespeare?

forget 4P sa...

Upp med hakan! Ett genomfört pass är bättre än ett inställt pass så länge det inte ger skador eller liknande.

160 i snittpuls ser jag att du skrev, är väl inte alldeles jättehögt?

Kör hårt!

Benet sa...

Tack för de uppmuntrande orden Berglund, men det kändes som att springa i sirap och 160 i puls i 5:44-fart känns inte riktigt 100...

Jag får helt enkelt lära mig att återhämtningen efter tuffa pass får ta sin tid.