söndag 13 januari 2008

LLL - part III - 16 km ren njutning

Det är inte klokt vad mycket nytta lite vila kan göra. Min kropp har levt i löpningscelibat sedan i fredags morse då jag plågade mig igenom ett 8 km segt distanspass. Idag var det dags för att avsluta viloveckan med ett lite kortare långpass över 16 km.


Efter att ha haft gäster igår med tillhörande god mat och gott att dricka i form av både Valpolicella Classico Superiore, Sauternes och übergod Weissbier så var man lite osäker på hur det skulle kännas idag. Som tur var kändes det bra. Riktigt bra. Jag hade i och för sig lite känningar både i vänstervaden, högerknäet och högerhöften de första kilometrarna, men när det släppte så var resterande distans en ren fröjd att springa.


Jag sprang nästan uteslutande på asfalt och gjorde en sightseeingstur av rundan i gamla välkända kvarter i området där jag växte upp. Solen tittade fram då och då och temperaturen låg på behagliga 6 grader. Pulsen stabilserade sig runt 153 och löpningen flöt på i ett lagom långpasstempo.


Nanon hann igenom 27 låtar från spellistan som jag kompilerade till min fru för ett tag sedan och som innehåller rätt så många sköna, företrädelsevis svenska, klassiker. Jag undrar hur många sekunder per kilometer man kan tjäna genom att spela "rätt" musik under löpningen. Finns det någon vetenskaplig undersökning gjord i ämnet? Borde kolla upp det.


Nästa vecka är det slut på vilandet. 50 km fördelat på 5 pass. Får se om kroppen är redo för den mängden...


Dagens facit:
Sträcka: 16.6 km
Total tid: 1 tim 34 min 30 sek
Snitthastighet: 5 min 41 sek / km
Snittpuls: 153

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken Weissbier var det, jag älskar Weissbier och vill testa så många olika sorter som möjligt. Finns inget bättre än bila runt i Tyskland och stanna i någon liten håla och testa den lokala weissbieren. Helt underbart!

Angående musiken så tror jag helt klart att det spelar in. Dock är jag helt beroende av musik. Lyssnar på musik i princip dygnet runt, jag håller på och försöker vänja mig av att somna utan musik.
Och jag har även en hel del speciella relationer till vissa låtar så när de dyker upp på nanon så får man en extra kick.
Just nu är det Marked Men - Fix My Brain plattan som kommer väldigt varmt.

Benet sa...

Hehe, intressant att diskutera öl i en träningsdagbok, men öl i allmänhet och Weissbier i synnerhet tillhör definitivt livets goda, precis som löpning gör :-)

De Weissbier vi drack i lördags var Erdinger (Hell) och Weihenstephaner (från världens äldsta bryggeri anno 1040). Bägge två är inhandlade på systembolaget där jag även brukar handla Franziskaner och Paulaner.

När jag var i Tyskland i höstas drack vi mycket lokalt öl från olika Mikrobryggerier runt om Baden-Baden i Schwarzwald. Sagolikt! Himmelskt!

Ett annat öl jag kan rekommendera är Weltenburger Kloster som finns i en mängd olika varianter, bl a en Weissbier som är ganz wunderbar! Det har funnits på systemet tidigare, men har tyvärr inte sett det på länge...

Anonym sa...

Hallå.

Hehe ok, alla dem är kändisar för mig så dem brukar slinka ner lite då och då. Fast favoriten är fortfarande Hoegaarden som faktiskt börjar dyka upp mer och mer på vanliga krogar. Weltenburgare har vi fortfarande hos oss men den tillhör faktiskt inte någon av favoriterna. Där är även Kronenbourg men den är lite för söt tycker jag.

Weissbier börjar bli allt mer populärt i Sverige så det dyker upp lite nya ibland men oftast blir de inte långvariga. Jag måste ta och åka till Tyskland och hitta lite ny trevlig Weissbier =)

Benet sa...

Jo, Hoegaarden är också fin. Dock tycker jag den har en lite annorlunda karaktär jämfört med de tyska "vitölen".

På tal om nåt annat, testade du gröten i helgen, förresten?

Anonym sa...

Nej det blev faktiskt inte.
Jag kom på det sen på söndagkväll att det låg ju på agendan. Jag ska och handla idag efter jobb så funderar på skriva ner det så kanske det får bli någon dag i veckan istället (mer till kvällsmat för mer än blanda en proteindryck till frukost orkar jag sällan (jag äter frukost på jobb sen)).

Helt klart när det gäller Hoegaarden, de holländska/belgiska weiss-bier smakar lite annorlunda. Jag föredrar faktiskt dem men de är svårare att få tag på i Sverige.